Catalina Maria Johnson

International radio broadcaster, bilingual cultural journalist, music curator

Went to see “Tango Fire” last night, and I have to admit, that for my tastes, most of the dancing (defined by my Argentinan friends as “for export”) was a bit heavy on leg-splaying and chest-thrusting, and too light on dynamics. But the music by Quatrotango was amazing – here´s one of the tunes they played, in the version of the maestro himself: Fuga y Misterio by Piazzolla. Beautifully, in the few minutes at the end of the show when the bandoneonista Hugo Satorre was brought out, albeit unwillingly, to dance on the stage with one of ensemble dancers, in the sweetness of movement and the aching expression of the tango in his body lines and form, for those brief two minutes I really felt the tango. Fui a ver la función de “Tango Fire” anoche, y debo reconocer que para mi gusto, mucho del tango que vi bailar (que dicen mis amigos argentinos era más bien “for export” y para el gusto del público anglosajón y ruso, que eran la mayoría en el auditorio) mostraba mucha pierna al aire y pecho pa´adelante, y no suficientes matices. A pesar de esto, bellísima la música de Quatrotango – escuchen una de las piezas que tocaron, en la interpretación del maestro y compositor mismo: Fuga y Misterio de Piazzolla. Maravillosamente, en los breves minutos al final del programa en los que una bailarina sacó a bailar al bandoneonista Hugo Satorre, sentimos en el anhelo de la línea de su cuerpo y la dulzura de sus movimientos, lo que sí es el tango.



Comments are closed.